Cezar Nostredame zwany z łacińska
Nostradameuszem, przyszedł na świat ponoć 18.XII.1553 roku (według listu adresowanego do Pierre`a d`Hozier w dniu swych urodzin), bądź 6 lat po drugim ślubie swego ojca, 11 listopada 1547 roku, z wdową Anną Baulme z Ponsardów. Dokumenty chrztu
ani urodzin nie zachowały się do naszych czasów, stąd dokładna data nie jest pewna. Był
pierwszym męskim potomkiem, a drugim dzieckiem Michela Nostradamusa z Anną Ponsard. W młodości kształcił się w pracowni mistrza pędzla w
dziedzinie malarskiej i całe życie malarstwo było jego ważnym zajęciem, hobby i
dumą. Dzięki znacznemu spadkowi po ojcu mógł poświęcić się sztuce, również
pisarstwu oraz działalności publicznej.
Miał duży talent malarski, o jakim świadczą pozostawione w
spuściźnie obrazy; najczęściej reprodukowany portret ojca i jego własny, które
wiszą dziś naprzeciw siebie na ścianach sali ratusza w Salon.
Na portrecie Michela Nostradamusa jego pędzla, przechowywanym w Bibliotheque
de la Mesjanes w Aix-en-Provence, widnieją dwa dwuwiersze napisane przez
Cezara po łacinie:
Caesaris est nati patris haec
Michaelis imago
Edit hic hunc genitor, prodit
hic ille patrem
Sic pater est natus nati, pater
est quoque patris
Natus et hinc rebus numina sacra
rident.
Które
zostały przetłumaczone przez Rouarda tak:
Obraz Michela,
ojca, jest dziełem Cezara, syna.
Pierwszy zrodził
drugiego: a ten stworzył swego ojca.
Jeżeli ojciec
zrodzony jest z syna, to syn jest również ojcem ojca.
Bogowie śmieją
się z tych narodzin i tego niezwykłego przeznaczenia.
Oprawa tego portretu nosi łaciński napis:
Clarissimvs
Michael Nostradamvs Consiliarivs et Medicvs Regivs Galliae Oraculum Et Patriae
Decvs An Aetatis LXIII
Cezar miał około 13 lat, kiedy jego ojciec zmarł. Portret ojca, malowany z pamięci - i bez wątpienia inne, które wykonał tego samego rodzaju w ciągu swego życia - ukazuje niezwykle spójnie cechy słynnego jasnowidza. Jeśli nawet są wyidealizowane przez podziw jego syna, muszą być dość bliskie tym należącym do modela.
Natomiast najbardziej
znany portret samego Cezara (poniżej) został wykonany przez François Duperiera (1558
-1623?), przyjaciela Malherbe`a i Peiresc`a, pierwszego konsula Aix w 1593
roku, królewskiego pokojowca Henryka IV w 1607 roku; ukazuje herby tego
ostatniego, dźwigane przez dwa putta w górnych narożnikach wraz z tymi
Nostradamusa, są zatem cennym świadectwem.
Oprawa
portretu nosi napis:
Caesar Nostradamoevs M. Filivs
Patricivs Salonivs. Historia. Cithara. Pictura. Carmine. Clarus. Annum
Complens. LXIII. Iovi Amico DD. MDCXVI XV Decembris
Przez
grę sukcesorów, te dwa dzieła sztuki przeszły w zbiory rodziny Fauris z
Saint-Vincent i zostały przekazane do Méjanes w 1834 roku przez wdowę po
Alexandre de Fauris, ostatnim tego nazwiska.
Cezar pisywał poezje i poetyckie
sztuki, które dedykował swej platonicznej ukochanej, mężatce, na wzór średniowiecznych
rycerzy, był autorem bardzo rozwlekłej i przyjętej dość krytycznie w swoich
czasach L'Histoire et Chronique de Provence (Historia i Kronika
Prowansji), oraz otrzymał już pod koniec długiego życia od króla Ludwika XIII
tytuł kawalera i szambelana dworu.
Nigdy się nie ożenił i nie
pozostawił potomstwa. Do wizjonerstwa miał stosunek sceptyczny i nieco ironiczny.
Zmarł ok. 1630 roku.
Przypisuje
mu się autorstwo rycin w tzw. „Zagubionej księdze Nostradamusa”, które jakoby
miał narysować jeszcze niewprawną dziecięcą dłonią pod dyktando ojca.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz